Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke garnalen voor mijn aquarium(s)
BerichtGeplaatst: do 13 sep 2018, 11:47 
eitje

Goede middag.

Ik heb hulp nodig.
Ik wil heel graag 3 verschillende soorten garnalen in mijn aquarium hebben, alleen nu wil ik ooit mijn aquariums gaan verbinden, zodat de beestjes kunnen wisselen van aquarium.
En dan zou het fijn zijn als ik soorten heb die niet onderling kruisen of soorten heb die onderling kruisen maar er de ''moeder of vader kleur'' uit komt ipv bruin.

Alleen nu weet ik niet zo veel van de verschillende soorten af, en wat het beste zou kunnen in mijn situatie en met mijn eisen.
Het worden 3 (+/-) 100 liter aquariums, alle 3 vol beplant voor zo veel mogelijk schuilplekken, en er komt een Betta bij (ik ben op de hoogte dat Betta's (jonge) garnalen kunnen opeten).

Ik heb een voorkeur voor bepaalde felle kleuren garnalen, maar ik weet niet of die met mijn eisen samen zouden kunnen.
Ik zal alleen de kleuren noemen die ik leuk vindt, gezien er van sommige kleuren verschillende soorten zijn en ik bij lange na niet alle soorten ken.
De kleuren die ik leuk vindt zijn: Groen, blauw, oranje, geel, zwart, wit, en een combinatie van zwart en wit.

Mocht je mij willen helpen met het uitzoeken welke ik het beste zou kunnen nemen. Andere kleuren/soorten noemen mag ook, alleen een japonica garnaal en vuurgarnaal wil ik sowieso niet nemen.

Alvast bedankt!

Waar zou ik eigenlijk de garnalen moeten kopen? En hoeveel zouden jullie aanraden voor in 1 (+/-) 100 liter aquarium? Afmeting aquarium, 50 cm x 50 cm x 50 cm.

Profiel  

Berichttitel: Re: Welke garnalen voor mijn aquarium(s)
BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2018, 16:36 
Beheerder

Welke waterwaardes gaan je aquaria heben ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018, 17:48 
eitje

De waardes die ik op het moment heb in mijn aquarium is (nano bak met 1 betta, die dus als mijn aquarium(s) klaar zijn 1 bak voor zichzelf krijgt van 100 liter of 3 100 liter aquariums met garnalen. Afhankelijk van hoe erg hij jaagt)

Temperatuur 24 °C
PH 7.5
GH 6
KH 5

Maar die waardes kunnen ook wel ietsies anders, mocht de garnalen soort die het beste zou passen hier dat nodig hebben.
Waardes wat een betta zou moeten hebben (even het gemiddelde nemen van 2 site's want iedereen zegt iets anders hahaha)

Watertemperatuur: 22 - 27°C
PH 6 - 8
GH 4 - 20

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 14:27 
Vuurtje

Ik vrees, dat als je geen kruisingen wil, en ze echt allemaal samen wil houden het enigszins moeilijk kan worden om ze inderdaad op kleur te houden.

Dat verbinden van de aquaria, is dat iets waar je echt zeker van bent ?
Kan je dan niet beter 3 aquaria naast elkaar zetten ? Nano's weliswaar

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 14:58 
eitje

Kennyke schreef:
Ik vrees, dat als je geen kruisingen wil, en ze echt allemaal samen wil houden het enigszins moeilijk kan worden om ze inderdaad op kleur te houden.

Dat koppelen zal er uiteindelijk van af hangen of de bezetting die ik wil, samen kan zonder kruisen waar nieuwe kleuren uit komen, teveel jagen enzovoort.
Als dat niet mogelijk is moet ik keuzes gaan maken ja hahaha. Of de bezetting veranderen (niet dat ik nu al allerlei vissen/garnalen heb die ik dan weg moet doen, ik bedoel dus niet zoveel verschillende soorten kopen) of al die verschillende soorten kopen en de bakken gescheiden houden. Of een combinatie van die 2.
En zo te merken ''moet'' ik naar de 1 van de laatste 2 opties.

Bakken koppelen leek me gaaf om eventuele voorkeuren en misschien zelfs ander gedrag te zien bij de dieren qua aquascape's.
Ik vindt gedrag interessant hahaha, en nu kun je dat enig sinds natuurlijk wel zien als je dezelfde soorten in 3 verschillende bakken zet. Maar dat zien bij 1 individu is dan toch nog wat aantrekkelijker voor mij XD. En 1 soort over een 200/300 liter bak (als het gekoppeld is, mocht ik dat uitvoeren) is misschien toch wel een beetje saai.

Ik ben daar allemaal nog wat zoekende in, dus wat dat betreft kan het nog alle kanten op gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018, 10:08 
Vuurtje

miekiepiekie schreef:
Kennyke schreef:

Dat koppelen zal er uiteindelijk van af hangen of de bezetting die ik wil, samen kan zonder kruisen waar nieuwe kleuren uit komen, teveel jagen enzovoort.
Als dat niet mogelijk is moet ik keuzes gaan maken ja hahaha. Of de bezetting veranderen (niet dat ik nu al allerlei vissen/garnalen heb die ik dan weg moet doen, ik bedoel dus niet zoveel verschillende soorten kopen) of al die verschillende soorten kopen en de bakken gescheiden houden. Of een combinatie van die 2.
En zo te merken ''moet'' ik naar de 1 van de laatste 2 opties.

Bakken koppelen leek me gaaf om eventuele voorkeuren en misschien zelfs ander gedrag te zien bij de dieren qua aquascape's.
Ik vindt gedrag interessant hahaha, en nu kun je dat enig sinds natuurlijk wel zien als je dezelfde soorten in 3 verschillende bakken zet. Maar dat zien bij 1 individu is dan toch nog wat aantrekkelijker voor mij XD. En 1 soort over een 200/300 liter bak (als het gekoppeld is, mocht ik dat uitvoeren) is misschien toch wel een beetje saai.

Ik ben daar allemaal nog wat zoekende in, dus wat dat betreft kan het nog alle kanten op gaan.

Het idee op zich is wel tof, en altijd leuk om een enthousiaste garnalenhouder te ontmoeten.
Ikzelf heb meerdere aparte bakjes met soort per soort, is voor mijn smaak het beste :roll: :lol:

Hou ons sowieso op de hoogte wat de keuze wordt, en hoe het verder loopt.
Je kan hier een dagboek bijhouden, waar je dan de foto's en verslagen kan in plaatsen => "De Garnalenmarkt => Ledenblog"

Ik kijk ernaar uit om je daar aan het werk te zien :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2018, 11:03 
eitje

Ik zou nog eens goed informeren of een betta in een 100ltr wel een goed idee is.
Meen dat, dat te groot gaat zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 okt 2018, 13:44 
Vuurtje

Lijkt mij inderdaad een beetje groot, nu niet, dan heeft hij wel zijne zwem he :lol: :lol: :lol: :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]