hout beletten om te drijven

Plaats reactie
jurgen raes
larfje

hout beletten om te drijven

Bericht door jurgen raes »

hoe zorgen jullie er voor dat hout niet gaat drijven?

ik heb 2 grote “takken” gekocht, en heb die zonet een paar uur in heet water gestoken in bad om eventuele beestjes weg te krijgen, daarna met de sproeier alles goed gespoeld.

maar bij het in bad steken bleef het hout naar boven drijven natuurlijk... (heb er een met water gevulde bak opgezet om volledig onder te blijven.)

maar hoe pak ik dit nu het beste aan als ik dit in mijn biorb aquarium wil plaatsen?
Johan
Moderator
Contacteer:

Re: hout beletten om te drijven

Bericht door Johan »

Het meest simpele, is het in een emmer inweken en wachten tot het niet meer drijft maar dat kost tijd. Ik heb alles eens wortelhout met zuignappen en stripjes op zijn plaats gehouden. Ook al eens eens een plexi-plaatje onder aan het hout vast gemaakt met een vijs , daarna je bodembedekking op de plaat en hij blijft staan. Of er gewoon een steen opleggen kan ook natuurlijk.

Fantasie wat gebruiken in functie van de mogelijkheden. ;)
jurgen raes
larfje

een steen is inderdaad het meest simpele, maar in mijn biorb zou ik geen stenen leggen.
ik heb enkel de bijgeleverde filterende steentjes, maar die wegen amper iets...

ik had al gezien dat je in de winkel ook hout kon kopen met zuignappen eraan, dus hier was ik ook al van op de hoogte.

maar wou dus weten of jullie nog andere tips hadden ☺

het “doorweken” van het hout kan ik eventueel ook nog properen.
merci voor de tip.
Johan
Moderator
Contacteer:

Bericht door Johan »

Tot een oplossing gekomen ?
jurgen raes
larfje

Johan schreef: 23 aug 2019, 08:22 Tot een oplossing gekomen ?
Momenteel zit het al 2,5 dagen in een Kuip vol water met een steen erop. Maar gisterenavond dreef het meteen terug omhoog van zodra ik er de steen afhaalde. Ik zou mijn aquarium willen inrichten zaterdag 31 augustus. Dus hoop dat het tegen dan wel voldoende gelukt is.
Kennyke
Beheerder

Bericht door Kennyke »

jurgen raes schreef: 23 aug 2019, 08:56
Johan schreef: 23 aug 2019, 08:22 Tot een oplossing gekomen ?
Momenteel zit het al 2,5 dagen in een Kuip vol water met een steen erop. Maar gisterenavond dreef het meteen terug omhoog van zodra ik er de steen afhaalde. Ik zou mijn aquarium willen inrichten zaterdag 31 augustus. Dus hoop dat het tegen dan wel voldoende gelukt is.
Welk hout is het dat je gekocht hebt ?
Heb je er foto's van ?

Hout laten indrenken kan soms maanden duren hoor, naargelang de grootte van het hout.
jurgen raes
larfje

Kennyke schreef: 28 aug 2019, 06:23 Welk hout is het dat je gekocht hebt ?
Heb je er foto's van ?

Hout laten indrenken kan soms maanden duren hoor, naargelang de grootte van het hout.

De naam van de houtsoort weet ik niet meer (zou moeten kijken of ik nog het kasticketje heb... misschien staat het daar op).
ik wou 2 mooie stronken hout, maar moest rekening houden met het feit dat mijn aquarium een biorb is.
De bijhorende nadelen van een biorb vind ik vooral de zeer kleine opening bovenaan in combinatie met de hoogte van het aquarium...
Het was dan ook een kleine gok toen ik in de winkel stond om te weten of het hout er wel in zou kunnen geraken...
zowiezo zou ik het hout een klein beetje moeten bijwerken, want de stronk was nog iets langer en de onderkant was ook nog een stuk breder.
na wat kap- en zaagwerk en de nodige draaiïngen om het er in te krijgen lijkt het resultaat me wel te bekoren. ☺
(gelukkig kan de filterbuis er uitgehaald worden bij het insteken van het hout. want anders was dit niet gelukt. de filterbuis kan na installeren van het hout ook nog zonder problemen passeren, dus alles lijkt me in orde.)
Het enige probleem dat ik nog had (en nog steeds heb) was het feit dat het hout begon te drijven... dat heb ik nu opgelost door aan beide stukken 3 zuignappen te bevestigen. de zuignappen zullen door de bijgeleverde filtermaterie ook niet zichtbaar zijn.
op de grootste stronk heb ik intussen ook inox “oogschroefjes” bevestigd, waar ik een zuurstofdarm heb doorgestoken.
De zuurstofdarm die nu bovenaan zichtbaar is zal ik afplakken met zwarte tape langs de binnenkant van de biorb zodat dit ook minder zichtbaar is.
dit is dus ook volledig onzichtbaar als je kijkt van de voorkant. (biorb heeft voor-en achterkant die open is, maar de achterkant staat tegen de muur van me, dus langs die kant geen inkijk mogelijk.)

*vraagje*
momenteel zitten mijn garnaaltjes nu in een kleine reserveaquarium.
ik ga normaal komende zaterdag verder werken aan de biorb en die dan 4-5 weken laten indraaien.
(kan het kwaad als ik tijdens dat indraaien mijn 10 “modderkruipers” en 1 “ruitenkuiser” in de biorb zet? want die zitten nu ook bij de garnalen in die kleine reserveaquarium en zou de kleine aquarium anders enkel voor de garnalen gebruiken tijdens die 4-5 weken.)

geef gerust jullie mening over de foto’s ☺
altijd leuk om feedback te krijgen en bij te leren van de tips.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jurgen raes
larfje

Afbeelding
Kennyke
Beheerder

Bericht door Kennyke »

jurgen raes schreef: 05 sep 2019, 21:32 Afbeelding
Hey Jurgen,

Top, het lijkt of alles in orde gekomen is ?
jurgen raes
larfje

Kennyke schreef: 13 sep 2019, 08:22
jurgen raes schreef: 05 sep 2019, 21:32 Afbeelding
Hey Jurgen,

Top, het lijkt of alles in orde gekomen is ?

Het hout heeft inderdaad verloren tegen de zuigkracht van de zuignappen ☺

zal morgen eens kijken om nog een paar foto’tjes te plaatsen
jurgen raes
larfje

Een foto van de huidige situatie in mijn biorb 45 life aquarium :
Afbeelding

Deze had ik even apart gestoken in een reserve aquarium in een moederhuisje.
Ik dacht dat ik kon zien dat er eitjes waren, maar vond deze garnaal nog zeeeer klein...
toch voor de zekerheid apart gestoken... (foto van de garnaal is van vandaag, zonder de eitjes)

Afbeelding

mijn vermoeden bleek te kloppen, zoek het resultaat :
Afbeelding

zelfde foto, met het antwoord :

Afbeelding

maar vandaag had ik helaas een tegenslag ook ... ☹
voorbije nacht had ik eens geprobeerd om de vaste biorbfilter met hieraangekoppeld de vaste biorb zuurstofbuis en de extra zuurstofsteen uit te schakelen, omdat deze op mijn kamer staat en ik eens wou proberen met een nachtje volledige stilte...

helaas is dit slecht overgekomen op de garnalen... ☹ ik zag vanmorgen dat er een paar dood waren en bij meerdere overlevende zag ik dat hun “antennes” en pootjes bedekt waren met iets dat er aan bleek te plakken... hierdoor hadden ze ook blijkbaar last om zich al zwemmend te verplaatsen (vooral de antennes bleken hier last van te hebben, want normaal staan die vrij strak en nu hangen ze precies te wapperen onder het gewicht van hetgene er aan plakt)

ik had bij het inrichten van de aquarium een stukje vliegendraad onderaan de filter bevestigd om te voorkomen dat er in de toekomst jongen in de filter zouden geraken.
helaas bleek dit stukje vliegendraad de werking van de filter te bemoeilijken en bleef er een heleboel pikzwarte vuiligheid zich op te hopen... heb dan die vliegendraad terug verwijderd, met gevolg dat er een deel van die zwarte vuiligheid zich verspreid had in het aquarium.

ik vermoed dus dat de garnalen van die vuiligheid op hun meedragen nu.
weten jullie een mogelijkheid om dit op te lossen...?
Afbeelding
Mats
Moderator

Bericht door Mats »

Dat lijkt er inderdaad op dat er vuiligheid aan de garnaaltjes hangt, vermoedelijk valt dat er ook wel weer terug af?

Die Biorb bakjes zien er super leuk uit, maar in mijn opinie zijn ze super onhandig.
De filter s'nachts uitschakelen is een erg slecht idee, geen stroming betekent minder zuurstof en filterbacteriën kunnen zo ook afsterven

Als je het geluid van de luchtpomp echt beu bent, dan zou ik overschakelen naar een binnen filter bv de Aquael pat mini.
Laat beide een paar weken samen draaien en dan kan je de luchtfilter uitschakelen.
Plaats reactie