Vervelling bij garnalen

Plaats reactie
citroentje
Erelid
Contacteer:

Vervelling bij garnalen

Bericht door citroentje »

Het vervellingsproces

Aangezien de huid van de garnalen niet meegroeit, werpen ze deze af, het is vergelijkbaar met het larvale stadium bij insecten, met regelmatige tussenpozen.

Het vervellen is een zeer ingewikkeld proces. het vervellen wordt bevorderd door koud en zoet water. vowassen garnalen werpen hun huid naar gelang de voeding en het water dat veranderd.
jongen vervellen bijna dagelijks, hoe ouder ze worden, hoe langzamer en minder vaak ze gaan vervellen. (ze groeien zo snel niet meer).
volwassenen gaan enkel vervellen om verloren ledematen te genereren.

Zacht of hard, hoge of lage alkaliteit.. het speelt geen rol bij het vervellen. wanneer de dieren worden gehouden in zacht water zal de inname van calcium,mineralen,ijzer,magnesium vooral via het voedsel gaan. wanneer de dieren worden gehouden in hard water zal dit automatisch via het water opgenomen worden.

Bij mensen geeft het skelet stabilitet en vorm, bij garnalen is dat het exo-skelet. doordat deze niet kan groeien, zit er onder de oude huid, een nieuwe huid. die veel deeltjes en chemische componenten absorbeerd uit de oude huid. een paar dagen voor de vervelling is voornamelijk calcium een belangrijk component.
Het dier begint z'n lichaam op te pompen totdat de oude huid een breekpunt krijgt, waar het gaat openbarsten.

Dit breekpunt ligt in de nek, achter de kop in de plooi. dit duurt ongeveer 5-10minuten. ze liggen op hun zijkant en glijden langzaam uit het vel. (dit gaat over het lichaam tot de voelsprieten en de pootjes toe!!).

Dit proces is erg onveilig voor de garnalen en kost veel kracht. na het vervellen, zzal de garnaal ongeveer 10% gegroeid zijn.

vaak wordt een vervelling aanzien als een dode garnaal, dit is zo niet(een dode garnaal is roze-rood van kleur, en dit is doorzichtig), en je kan het gerust laten liggen, dit is erg voedzaam voor garnalen.

Na de vervelling, is hun skelet nog heel erg gevoelig en zacht. dat maakt hen een gemakkelijke prooi. gedurende deze tijd is verandering in het water, niet zonder risico voor net vervelde garnalen. daarom is een goed beplant aquarium met veel schuilmogelijkheden zeer belangrijk.

na ongever drie dagen na het vervellen is de huid weer terk genoeg om er tegenaan te gaan ! (mits goede verzorging natuurlijk; voldoende voer, gezond voer, goede waterkwaliteit).

bronnen: crustakrankheiten.de , eigen ervaring , garnalenkreeftenforum.nl ,shrimpnow.com
Mats
Moderator

Re: Vervelling bij garnalen

Bericht door Mats »

Vervellen gaat in 4 fase:

Fase1: duurt ongeveer 2weken (afhankelijk van de leeftijd)
De garnaal ontrekt de mineralen uit het pantser, en slaagt deze op in een maagsteen (gastroliet, kan je soms terugvinden bij grotere kreeften)

Fase2: duurt een paar sec tot min
de vervelling (doordat de jas onder de oude is gevormd is hij eigelijk te klein: de garnaal neemt water op om deze optepompen)
kreeftachtigen komen in ademnood= gevaar

Fase3: duurt een paar dagen
de garnalen nemen terug mineralen op, harden uit, eten niet

Fase4:
groeien

Bron: raadgever aquarium: zoetwatergarnalen (chris Luckhaup & Reinhard Pekny) (vertaald naar ned)
Fantastisch boekje, met allerlei intresante weetjes en prachtige foto's een Aanrader!!!
Laatst gewijzigd door Mats op 12 feb 2010, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
citroentje
Erelid
Contacteer:

Bericht door citroentje »

mooie aanvulling, bedankt Mats :D
valk18
Glas garnaal

Bericht door valk18 »

Héél erg interessant Citroentje en Mats! Ik heb weer wat bijgeleerd.
dirk

Bericht door dirk »

Mats schreef: Bron: raadgever aquarium: zoetwatergarnalen (chris Luckhaup & Reinhard Pekny) (vertaald naar ned)
Fantastisch boekje, met allerlei intresante weetjes en prachtige foto's een Aanrader!!!
Waar kan je dit boekje best aanschaffen?
iljas
Moderator
Contacteer:

Bericht door iljas »

dirk schreef:
Mats schreef: Bron: raadgever aquarium: zoetwatergarnalen (chris Luckhaup & Reinhard Pekny) (vertaald naar ned)
Waar kan je dit boekje best aanschaffen?

Bij de standaard boekhandels is het te koop, er staat hier trouwens een topic over dit boekje dat ik eens aangemaakt heb.
Foto's op het forum plaatsen,lees mijn topic
-Lees hier
Voor filmpjes, lees eerst mijn topic:
-Lees hier
Om mijn vbprofiel te gebruiken, lees eerst mijn topic:
-Lees hier
Cockie
Glas garnaal

Bericht door Cockie »

Als aanvullinkje m'n filmpje van de vervelling zelf:
Neos
Moderator
Contacteer:

Bericht door Neos »

citroentje schreef:Het vervellingsproces
Dit breekpunt ligt in de nek, achter de kop in de plooi. dit duurt ongeveer 5-10minuten. ze liggen op hun zijkant en glijden langzaam uit het vel. (dit gaat over het lichaam tot de voelsprieten en de pootjes toe!!).
Hier mooi te zien op deze foto van één van mijn marmerkreeften . Dit verschijnsel doet zich voor 1 à 2 dagen voor de effectieve vervelling.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Greetz,

marc
Mats
Moderator

Bericht door Mats »

mooie toevoeging :D
specialdelivery
White Pearl

Bericht door specialdelivery »

goede informatie :) bedankt